Marketingové strategie

Zvolte takovou marketingovou strategii, která bude fungovat Vám. Vyměňme si zkušenosti a podělme se o to, jak dělat marketing co nejlépe.

úterý 26. října 2010

86% e-mailové pošty je spam!

E-mail marketing– jak ho dělat a jak nedělat?

Průzkum realizovaný v USA přinesl zajímavý údaj: více než 86% e-mailů, které denně přistanou v e-mailových schránkách, je nežádaný spam. Nevím, zda je to na Slovensku tolik rozdílné, ale jakmile to posoudím podle své pošty, také dostávám spamů několikanásobně více, než užitečných a žádaných informací. Může to však vyplývat ze skutečnosti, že administruji více webových stránek, na kterých se nachází můj kontakt.

Co ale udělat, když chceme využít mnohé výhody, které e-mailový marketing nesporně má?

Především je potřeba seriózně pracovat na sbírání „opt-in kontaktů“,tedy takových zájemců, kteří se registrovali a o informace mají zájem. U těchto lidí je o moc větší pravděpodobnost, že e-mail otevřou a přečtou si ho.

E-mailový marketing (alespoň pokud nejde o úplně triviální produkty), byste nikdy neměli dělat ze všeobecné adresy typu firmaxy@farmaxy.cz, ale doporučuji ho posílat z e-mailu konkrétního člověka, s kterým je možné navázat kontakt. Toto zvýší důvěryhodnost zdroje informací.

Už v předcházejících příspěvcích jsem zmiňovala, že nemá smysl posílat každou „blbost“, jen abychom komunikovali často. Je třeba vytvářet hodnotný a užitečný obsah, který si čitatelé rádi přečtou a možná ho i pošlou dále.

To, co velmi často rozhodne o úspěchu marketingové kampaně je zajímavý, výstižný a důvěryhodný titulek. Často tato jediná formulka rozhodne o tom, zda Váš email poputuje na celou obrazovku nebo do koše – když stačí jediný klik.

Titulky by měly být co nejnápaditější, ale neměly by klamat o přiloženém obsahu a budit nesprávný dojem, či slibovat něco co není pravda.

Jak psát dobré titulky, o tom zkusím napsat něco více příště, ale pár článků k tomuto tématu jsem umístila i na stránky http://www.marketingovo.webnode.sk/ a pokud vás to zajímá více, najdete je ve spodní části titulní strany.

Autor: Ing. Jana Škutková, konzultantka Business Success Slovensko

čtvrtek 21. října 2010

Co děti naučí marketéry

V poslední době jsem četla několik článků, ve kterých autoři hovoří o tom, proč je dobré, když má reklamní textař děti a co se od nich může naučit.
Bob Bly říká, že pokud máte děti, dokážete se díky nim lépe vžít do role rodiče jako zákazníka. Souhlasím a dodávám, že asi i lépe pochopíte rozmanitosti lidské povahy a potřebu vyjít s člověkem takovým, jaký je. Asi mi každý rodič dá za pravdu, že se nad vlastními dětmi občas pozastavil v němém úžasu, kde se „to“ v nich bere?! Jiná skvělá textařka, Carline Anglade-Cole říká o svých čtyřech dětech, jak ji každé z nich naučilo něco jiného, a toho ve svých copytextech silně využívá.
  • Překonávat překážky a skepsi (1. dcera)
  • Udržet si smysl pro dramatičnost (2.dcera)
  • Překonat nejistotu a apatii (3.dcera)
  • Nikdy nezapomenout na zábavu (syn…no jasně, chlapi..:)
Tak přemýšlím, co mě naučily moje dvě dcery?
Také pár věcí. A je fakt, že když se nad tím člověk zamyslí, aplikovat toto poučení má smysl i v práci. Protože když najdete cestu, jak přesvědčit dospívající ženu, aby umyla nádobí, nakoupila, pomohla sestře nebo jednoduše přišla domů včas – tak už nemůžete mít problém s argumentací vůči svým potenciálním zákazníkům!
  • Udělám něco, jen pokud ti uvěřím, že je to pro mě dobré! Nepřipomíná Vám to nutnost zdůvodnit Vaší nabídku těmi nejsilnějšími argumenty a benefity pro zákazníka?
  • Když to neudělá Karin, nebudu ani já! Že by budování důvěry pomocí referencí?
  • …no a co? Ježí se vám vlasy, když dostanete od dětí tuto odpověď? Nebude to o tom, že titulek či úvod vaší propagace musí být tak silný, že žádné „no a co“ nemůže přijít?
  • Mami, jsi sto let za opicemi! Pokud chcete v dnešním on-line světě udržet krok, budete se muset zajímat o všechny ty sociální sítě, které během našeho mládí neexistovaly a i tak jsme byli šťastní.
Jednou mi mé rodičovství skutečně pomohlo přesvědčit zákazníka během jednání a přineslo zakázku od cestovní agentury, která organizuje studentské pobyty. Majitel původně hledal výhradně mladého textaře, který by „rozuměl“ mladým. Ale uvěřil, když jsem mu studentským slangem vysvětlila, že za tu haluz stejně platí rodiče a mohou mít tyto věci plně pochopené!:)
A co vy? Dostáváte poučení od svých potomků? Tak se přidejte do diskuze našeho rodičovského sdružení!
Autor: Ing. Jana Škutková, konzultantka Business Success Slovensko

úterý 19. října 2010

Jak působit na emoce a získat větší úspěch v marketingu

Nikoho, kdo zkusil na vlastní kůži prodej a používá marketing na podporu svých obchodních úspěchů, není potřeba přesvědčovat o tom, že emoce jsou důležité. Hrají rozhodující roli v procesu prodeje a přesvědčení potenciálního kupce. Není však vždy jednoduché přenést pocity, tužby, čí podněty do textu, který máte odeslat zákazníkovi e-mailem.
Co může zázračně pomoci ve vytváření těch správných emocí?
Odpověď přinesla moderní technologie. Je to videonahrávka, kterou můžete uvést v první části svého e-mailu. Vytvoří emoci velmi rychle a dokáže podat hodně informací v krátkém čase. To, co byste museli složitě popisovat, jednoduše ukážete.
Psycholog Thomas Mulholland zjistil, že už po třiceti sekundách sledování televize, začíná mozek produkovat alfa vlny, což znamená, že naše mysl se naladí a otevře na přijímání informací. Video má podobnou vlastnost jako televize. On-line marketing tak dostává úplně nový nástroj a posouvá se na vyšší úroveň.
Malé průzkumy z USA ukazují, že dokonce i jednoduché videonahrávky, bez použití profesionální techniky zvýšily úspěšnost v prodeji. Není důležitá krása, ale přesvědčivost.
Na lidi přitom působí pozitivně faktor využití produktu, a také faktor většího porozumění tomu, co vidí. Co však zůstává stejně důležité jako předtím, je dobře napsaný text. Tak jako dobrou webstránku netvoří technická dokonalost programování, ale především kvalitní a přesvědčivý copywriting, tak i video vyžaduje kreativní nápad, přirozený a srozumitelný jazyk, schopnost udržet pozornost a vzbudit touhu.
Autor: Ing. Jana Škutková, konzultantka Business Success Slovensko

čtvrtek 14. října 2010

Zdvojnásobte svůj prodej za pár měsíců

Myslíte si, že trošku přeháním…Ve skutečnosti to myslím vážně. Smrtelně vážně. A dá se to udělat.

Představte si, že svojí lépe namířenou marketingovou komunikací, lepším průzkumem a poznáním potřeb zákazníka, kvalitními texty a častějším kontaktem dokážete:

  • Způsobit 25-30% přírůstek nových klientů v tomto roce.
  • Dosáhnout toho, aby existující zákazníci nakupovali u Vás častěji.
  • Přesvědčit je, aby utratili za objednávku o 20% více, než v minulosti.
  • Způsobit, že zůstanou Vašimi zákazníky dlouho.

Zdvojnásobili byste svůj prodej? Určitě.

Propagace zaměřená na existující zákazníky by měla splnit dvě podmínky:

  1. Přinést nový obchod
  2. Způsobit, aby zákazníci měli chuť nakupovat u Vás víc a častěji.

Splnění první podmínky souvisí do velké míry s množstvím komunikace a překvapujícím zjištěním je, že množství je ještě důležitější, než obsah. Samozřejmě, nemám na mysli, že každý den zahrnete své klienty „prázdnými“ e-maily bez hlubší myšlenky. Ale pravidelnost, vytrvalost a upřímný zájem o zákazníka, který se projeví v tom, že mu posíláte užitečné informace poměrně často, udělá divy. Kdysi bylo potřeba listy připravit, nabalit, zaplatit. Dnes to můžete udělat zadarmo jediným kliknutím. Například si uvědomte, že konkurence v poštovní schránce z tohoto důvodu poklesla a v e-mailové komunikaci úměrně vzrostla. Poslat občas starý dobrý dopis ukáže Vašim zákazníkům, že si jich skutečně vážíte.

A co s druhou podmínkou?

Ve skutečnosti souvisí s tím, co jsem již zmínila. Kvalitní a užitečné informace bude Váš zákazník oceňovat. Bude vědět, že se o něj staráte a pomáháte mu i ve chvílích, kdy právě nemá u Vás peníze. Skvělým nástrojem na to jsou dnes nejen e-maily, ale i blogy, kde dokážete poskytovat vysokou hodnotu pro široký okruh zájemců. Myslíte si, že když jednou budou hledat odborníka z Vaší branže, obrátí se na někoho jiného? Ve skutečnosti tím vytváříte jakési pouto, přátelský vztah, a jakmile to děláte upřímně, Vaši zákazníci Vám to rádi vrátí v pravý čas.

Autor: Ing. Jana Škutková, konzultantka Business Success Slovensko

středa 13. října 2010

Jak se pustit do podnikání

Nikdo Vám nezaplatí tolik, kolik si zasloužíte! To můžete jen vy sami.

(Brad de Haven)

Chceme začít podnikat

Dnes je taková doba. Lidi přicházejí o práci, často i po dlouhých letech loajální spolupráce. Ti odvážlivci, kteří se rozhodli vzít starost o svůj chleba do vlastních rukou, dostávají otázku: „No dobře, Ty jsi specialista na „xy“, ale do čeho se mám pustit já? Poraď mi něco, co by mě uživilo…“

Tak upřímně: Jak můžete někomu říct, co by měl v životě dělat? Podnikání, zejména na začátku, je tvrdá práce. Když to, co děláte, nemáte rád, jak to vydržíte několik let?

Zažila jsem to, když jsem se rozhodla, že už nebudu na nikom závislá a namísto hledání zaměstnání si založím živnost. Kromě odhodlání, pár let marketingové praxe a znalosti cizích jazyků jsem neměla příliš jasno v nasměrování. Nejjednodušší se mi zdálo začít překladatelstvím. Oči červené od práce na počítači, nocí během kterých se ze všech sil snažíte dohnat časové skluzy někoho jiného a mzda od agentury, která si za zprostředkování strhne dvě třetiny. Nebyl to med, ale byla to zkušenost. Naznačila mi, že tato cesta nebude moje.

Pochopila jsem, že je nesmysl cizí texty překládat, když je dokáži napsat i v jiném jazyce. To byl první krok k tomu, abych předala ze svých schopností více. Také trochu přemýšlení a překonání obavy z toho, že se musím stát prodejcem vlastních služeb. A jak to chodí, když se Vy nevzdáte, život Vám pošle do cesty někoho, kdo Vaše služby potřebuje. Jen musíte uvažovat spíše o tom, čím byste jiným pomohli, než o tom, co byste od nich chtěli Vy…

Kde hledat nápady

Můžete rozjet vlastní podnikání na základech praxe, kterou jste do té doby vykonával pro někoho jiného:

  • Vyznáte se v počítačích? Proč byste se nemohli starat o PC někoho jiného, jak už ve firmách nebo v domácnostech?
  • Vybírali jste lidi pro firmu? Personální služby se dají dělat i pod vlastním jménem.
  • Umíte účtovat, programovat, tlumočit, prodávat nebo ovládáte řemeslo?

Když jste se uživili jako zaměstnanec, není důvod, proč byste to nezvládli sami. Zaměřte se na hledání lidí nebo firem, pro které můžou být Vaše služby užitečné. Další možná cesta, pokud svoje neoblíbené zaměstnání odložíte, je vrhnout se na svoje dosavadní hobby, něco v čem vynikáte, co milujete, pro co jste zapálení. Možností je i tady dost:

  • Různé služby spojené s chovem a starostmi o domácí mazlíčky
  • Trénování a předcvičování v kurzech aerobiku, jógy, v břišních čí jiných tancích
  • Poradenství při zařizování interiérů, aranžování prostor
  • Organizace společenských akcí – od večírků a svateb až po odborné konference
  • Cokoliv, co lidem pomáhá a Vám přináší radost…

Zatím jste na nic nepřišli? Co takhle zkusit vhodné partnery a zkusit prodávat produkty někoho jiného? Nemusíte se stát právě podomním obchodníkem, možná ovládáte množství tajemství internetového prodeje, máte možnost kontaktů, jste člověk, se kterým se jiní rádi poradí. Tento typ spolupráce a zkušeností není vůbec k zahození, jestliže v budoucnosti založíte vlastní firmu. Zejména zvládnutí úskalí prodeje a jednání se zákazníky patří k zručnostem, které se vždy vyplatí.

Pro ty, kteří mají pocit, že pro ně není nic vhodné, přináším pár příkladů od nepřizpůsobivých realistů, kteří příliš nepřemýšleli a prostě do toho šli. Bez ohledu na to, jaké neobyčejné měli nápady. Možná i s odbočkami po cestě, které je až postupně přivedli k dnešnímu podnikání.

Potkala jsem lidi, kteří vyrábějí „zařízené příbytky“ pro domácí zvířata, učí jiné lidi nejrůznějším věcem od ručních prací, přes pohybové kurzy až po kreslení. Mnohé věštce, numerology, či autory horoskopů, kteří jsou úspěšní díky znalosti lidské psychiky a jen ji využívají pro vlastní propagaci. Úspěšně podnikají a poradci pro image, vizáž, životní styl, feng shui, čínskou medicínu, či zvyšování asertivity. A internet Vám poradí tisíce dalších, více nebo méně obvyklých zaměření.

Krok za krokem

  • Zajděte si do přírody a zkuste se v klidu zamyslet, kudy by mohla vést Vaše cesta.
  • Potom udělejte průzkum mezi lidmi, kteří by mohli být Vašimi potenciálními zákazníky a zjistěte více o jejich představách.
  • Nezůstaňte u nekonečného plánování, pusťte se do realizace a po krocích své podnikání vylepšujte a přizpůsobujte.
  • Rozhodněte se, že budete úspěšní a jděte za svým cílem.

Máte své vlastní zkušenosti? Zanechte je v komentářích, pro poučení a inspiraci jiných.

Autor: Ing. Jana Škutková, konzultantka Business Success Slovensko

pátek 8. října 2010

Jak zvýšit účinek reklamního textu?

Zvyšte vnímanou hodnotu vašeho produktu formou exkluzivity

„Jen pro pozvané hosty…“

„Speciální nabídka, která se nebude opakovat…“

„Není určeno pro veřejnost..“

V dnešním, reklamou zahlceném světě soutěžíme až příliš často s „me-too“ produkty, které tvrdí, že dokážou přesně to, co lídr na trhu. Pokud se nechceme stát jen jedním z tisíce, uvažujme, čím se můžeme od svých konkurentů odlišit.

Co ví dobří reklamní textaři?

Jedním z nejúčinnějších způsobů na vzbuzení zájmu a zvýšení míry čtení reklamního textu je vytvoření aury „speciální nabídky jen pro vybrané adresáty“. Apeluje na emoce, dává pocit vlastní důležitosti, odlišuje se od „běžného průměru“.

Milujeme tajemnost, jsme ochotni vyzkoušet zázračné účinky zapomenutých nebo dosud nepoznaných metod objevených šamany v přírodních pralesech. Chceme věřit, že řasa z ostrova Okinawa nás ochrání před rakovinou, že čínské houby potlačí projevy stárnutí. A když jsou tyto výsledky známé jen díky zasvěcenému podání a užitek z nich může mít jen ten, kdo získá důvěru vypravěče, tím lépe.

Toužíme po tom, co je dostupné jen vyvoleným. Když tento fakt šikovně využije reklamní textař, může udeřit na nesmírně citlivé místo.

A nemusí to být jen „zázračná medicína nebo zastavení stárnutí“, které lidi přitahuje. Exkluzivní klub návštěvníků fitnescentra, kam se nedostane každý (vysoké vstupné zabrání tlačenici), členstvo v kruhu zákazníků, kteří mají jako první přístup k módním novinkám a uváděcím výhodám, karta VIP zákazníka, který přednostně dostává informace a nemusí čekat v řadě. Nebo má jakoukoliv jinou výhodu, kterou si dokážete představit.

Dokážete poskytnout svým klientům privilegovanou důležitost? Vyzkoušejte to na svojí propagaci a možná budete překvapeni účinností Vaší nové reklamy.

Autor: Ing. Jana Škutková, konzultantka Business Success Slovensko

úterý 5. října 2010

Reklama a velké sliby

Co si myslíte o tvrzení, že na to aby reklama něco prodala, musí dávat (komunikovat) obrovské sliby? Autorství tohoto výroku se připisuje Samuelovi Johnsonovi a původně zněl přibližně takto: "Slib, obrovský příslib, je duší celé reklamy."
Mnozí textaři to vzali doslovně a ve svých inzerátech slibují hory-doly. Problém je, že překročením určité hranice se i velký příslib stává nedůvěryhodným. Jednoduše, na lidi už nefunguje. Pokud jste navzdory tomu přesvědčeni, že je to vhodné poselství, otestujte, co se stane, když trošku „uberete“. Mnohokrát se úspěšnost vašeho inzerátu podstatně zvýší, když přidáte do textu upřímnost místo nafoukanosti. 

Ono ani s tím citátem v úvodu to nebylo úplně tak jednoznačné. Americký marketingový guru ho vyslovil v situaci, když se reklamní textaři předháněli pokaždé v úžasnějších slibech a jednoduchá technika přestala účinkovat. Johnson to myslel do značné míry ironicky, ale to zjistí pouze ti, kteří se do tématu ponoří hlouběji.

Je tedy velký slib v reklamě omylem?

To ne, takto otázka nestojí. Velký slib, který dokážete do puntíku dodržet, vás může odlišit velmi úspěšně. Buďte si však jistí, že vám to cílové publikum bude ochotné uvěřit a že vy za každou cenu svoje sliby dodržíte.
Nebo se na to podívejte raději tak, jak to doporučuje hebrejské přísloví: "Slibuj málo a dělej hodně! "

Autor: Ing. Jana Škutková, konzultantka Business Success Slovensko